Langdurig schoolverzuim bij kinderen en jongeren is zelden eenzijdig medisch of puur psychologisch – het vraagt om een gezamenlijke aanpak waarin kind, gezin en context centraal staan. In deze interactieve workshop onderzoeken we hoe we als professionals écht biopsychosociaal-systemisch kunnen werken, zonder dat dit slechts een term op papier blijft.
Scholen zijn zich er steeds meer van bewust dat veel leerlingen opgroeien met chronische stress en ingrijpende gebeurtenissen. Onderzoek laat zien dat 3 op de 10 kinderen in het regulier basisonderwijs 3 of meer verschillende soorten negatieve jeugdervaringen hebben opgedaan. In het speciaal basisonderwijs hebben ruim 7 op de 10 kinderen, 4 of meer verschillende soorten ingrijpende jeugdervaringen opgedaan. Getraumatiseerde kinderen hebben vaak moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en hun gedrag, en met vertrouwen in zichzelf en anderen. Doordat ze dagelijks te maken hebben (gehad) met onveilige of zeer stressvolle omstandigheden, zijn hun hersenen gericht op overleven in een bedreigende omgeving. Het gedrag van deze kinderen is voor leerkrachten vaak moeilijk te begrijpen, wat kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie. Traumasensitief onderwijs biedt leerlingen met trauma een veilige basis om te leren en zich te ontwikkelen en leidt tegelijkertijd tot grotere tevredenheid en minder stress bij leraren.
Een uitvergrote en toch realistische setting. De ervaringsdeskundigen van het Ouder- en Jeugd Steunpunt Passend Onderwijs nemen de professionals tijdens deze sessie mee in de wereld van ouders en leerlingen. Tijdens nagespeelde MDO-overleggen, waar de professionals worden uitgedaagd om in de rol van ouders en leerlingen aan tafel te komen zitten en ervaringsdeskundigen in de rol van professional kruipen, ervaren en voelen zij hoe het is om in de schoenen van de ander te staan. Iedere deelnemer krijgt een actieve rol (aan tafel of als observant). Ervaren en echt voelen leidt tot bewustwording,
inzichten en aanpassing.
De weg naar inclusief onderwijs lijkt lang, zeker als we ook nog te maken hebben met naar schatting meer dan 70.000 thuiszitters. Hoe overbruggen we de koof tussen de groeiende uitval aan de ene kant en een roep om de basis te versterken aan de andere kant? Zowel leerlingen, ouders, professionals, maar ook beleidsmedewerkers en bestuurders voelen zich soms verdwaald in het woud van van de verschillende wetten en wensen.
n deze interactieve en reflectieve workshop dagen we deelnemers uit om kritisch na te denken over de impact van classificaties en labels in onderwijs en zorg. Diagnostische termen zoals ADHD of ASS kunnen richting geven aan ondersteuning, maar ze brengen ook risico’s met zich mee: tunnelvisie, stigmatisering en een vernauwing van het professioneel handelen. Wat als we verder kijken dan het label en vertrekken vanuit het unieke verhaal van elk kind?
De workshop “KansRIJK: Samen bouwen aan een kansRIJKE toekomst” is een interactieve doen-sessie voor jeugdigen, ouders en professionals. De sessie richt zich op het bevorderen van schoolaanwezigheid en het ombuigen van risicovol gedrag naar positieve kansen. Via een korte presentatie, een praktijkcasus en creatieve opdrachten denken deelnemers samen na over wat wél werkt en wie daarbij kan helpen. De nadruk ligt op samenwerking tussen jeugdigen, ouders en professionals. De sessie biedt ruimte voor dialoog, actieve betrokkenheid en het ontdekken van nieuwe mogelijkheden.
De metafoor van ‘de brug van Verbindend Gezag’ dient als basis voor de presentatie. Eerst besteden we aandacht aan het fundament van de brug, die onder meer gaat over de waarden van waaruit jij werkt. Vervolgens besteden we aandacht aan de zogenoemde ‘peilschaal’, oftewel de waakzame zorg. De hoogte van het water onder de brug, bepaalt of je al dan niet actie moet ondernemen.
In de film NIKKI laat Monique Nolte het leven zien van een “KOPP-kind”, een meisje met een moeder met borderline. Nikki blijft vaak thuis van school door de problemen van moeder.
We zien het leven thuis en op school en het contact met hulpverleners. Het gaat vaak goed en soms behoorlijk mis. Hoe kunnen wij zorgen dat we kinderen als Nikki zo goed mogelijk helpen? Daarover valt veel te leren uit deze film.
Oefenen met multidisciplinair overleg bij complexe schooluitvalcasussen. Schooluitval is een probleem met verschillende gezichten. Ouders, leraren, IB’ers, hulpverleners, psychologen, leerplichtmedewerkers en kinderen zien allemaal iets anders. Die verschillende perspectieven maken het vaak lastig om op een echt verbonden manier samen te werken bij moeilijke casussen waarbij frustratie, verdriet, boosheid en onmacht komt kijken. In deze workshop proberen we te begrijpen waar het vaak mis gaat in de samenwerking en oefenen we hoe je dat zou kunnen herstellen.
© 2025 Een Friese Wind | Alle rechten voorbehouden
Voor een soepele navigatie en een op maat gemaakte ervaring op onze website, maken we gebruik van cookies. Door akkoord te gaan, help je ons om jou een betere gebruikservaring te bieden. Wees gerust, je privacy blijft gewaarborgd.