
DOEN-DAG spreker
Eefke Faasen
Eefke heeft gewerkt als groepsleerkracht in het speciaal basisonderwijs, vervolgens als zelfstandig orthopedagoog en aansluitend als GZ-psycholoog. Inmiddels is ze al zo’n 9 jaar werkzaam als trainer (en supervisor) Verbindend Gezag
Verbindend Gezag in het onderwijs
De metafoor van ‘de brug van Verbindend Gezag’ dient als basis voor de presentatie. Eerst besteden we aandacht aan het fundament van de brug, die onder meer gaat over de waarden van waaruit jij werkt. Vervolgens besteden we aandacht aan de zogenoemde ‘peilschaal’, oftewel de waakzame zorg. De hoogte van het water onder de brug, bepaalt of je al dan niet actie moet ondernemen. Het geeft richting aan jouw handelen. Tot slot volgt een praktische vertaling naar de dagelijkse onderwijspraktijk met behulp van de ‘5 brugpijlers’, te weten: zelfcontrole, aanwezigheid, relatie, netwerk & verzet.
Leerdoelen:
- De ‘brug van Verbindend Gezag’ kan gebruikt worden als reflectie-instrument voor eigen handelen.
- De deelnemers hebben concrete tools die ze kunnen gebruiken in de (weerbarstige) dagelijkse praktijk.
- De deelnemers zijn geprikkeld om zich verder te verdiepen in Verbindend Gezag.
