
DOEN-DAG spreker
Floortje Looijen
Floortje Looijen zet zich bij Orion vol passie in voor kinderen met ingrijpende jeugdervaringen. Met haar expertise helpt ze scholen een veilige leeromgeving te creëren waarin deze leerlingen kunnen groeien. Haar empathische en daadkrachtige aanpak ondersteunt leerkrachten en biedt kinderen nieuwe kansen. Dankzij haar inzet krijgen scholen concrete tools om trauma-sensitief onderwijs vorm te geven.
Traumasensitief onderwijs: waarom, wat en hoe?
Scholen zijn zich er steeds meer van bewust dat veel leerlingen opgroeien met chronische stress en ingrijpende gebeurtenissen. Onderzoek laat zien dat 3 op de 10 kinderen in het regulier basisonderwijs 3 of meer verschillende soorten negatieve jeugdervaringen hebben opgedaan. In het speciaal basisonderwijs hebben ruim 7 op de 10 kinderen, 4 of meer verschillende soorten ingrijpende jeugdervaringen opgedaan. Getraumatiseerde kinderen hebben vaak moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en hun gedrag, en met vertrouwen in zichzelf en anderen. Doordat ze dagelijks te maken hebben (gehad) met onveilige of zeer stressvolle omstandigheden, zijn hun hersenen gericht op overleven in een bedreigende omgeving. Het gedrag van deze kinderen is voor leerkrachten vaak moeilijk te begrijpen, wat kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie. Traumasensitief onderwijs biedt leerlingen met trauma een veilige basis om te leren en zich te ontwikkelen en leidt tegelijkertijd tot grotere tevredenheid en minder stress bij leraren.Na deze sessie
- heeft de deelnemer meer kennis over trauma en de effecten ervan op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen en jongeren;
- begrijpt de deelnemer het gedrag van getraumatiseerde kinderen en jongeren beter;
- heeft de deelnemer kennisgemaakt met een aantal belangrijke concepten van TSO;
- heeft de deelnemer kennisgemaakt met enkele vaardigheden op het gebied van TSO die de leraar helpen adequater om te gaan met het gedrag van getraumatiseerde leerlingen;