
DOEN-DAG spreker
Hanneke van Noort
Op weg naar inclusief onderwijs mét thuiszitters: hoe dan?
De weg naar inclusief onderwijs lijkt lang, zeker als we ook nog te maken hebben met naar schatting meer dan 70.000 thuiszitters. Hoe overbruggen we de koof tussen de groeiende uitval aan de ene kant en een roep om de basis te versterken aan de andere kant? Zowel leerlingen, ouders, professionals, maar ook beleidsmedewerkers en bestuurders voelen zich soms verdwaald in het woud van van de verschillende wetten en wensen.
We verkennen hoe beleidsmakers en bestuurders stapje voor stapje richting kunnen vinden: beginnen met het verbeteren van de planvorming rondom individuele leerlingen zodat zij perspectief krijgen. Eindigend met handvatten om te werken aan een dekkend aanbod van voorzieningen dat ook nog gericht is op inclusie, een onderwijszorgcontinuum. Wat betekent dit voor de bestuurlijke afstemming tussen onderwijs en gemeenten en voor scholen en jeugdpartners? Rekenvoorbeelden laten zien wat het verschil kan zijn in kosten tussen de huidige situatie en gewenste perspectief. De sessie sluit goed aan op de sessie over het belang van focus op aanwezigheid en richt zich vooral op beleidsmedewerkers, managers en bestuurders in onderwijs en gemeenten.
Wat zijn de leerdoelen:
- De deelnemer heeft inzicht in de samenhang tussen beleidsmatige ontwikkelingen (versterken van de basis aan de ene kant, bieden van ondersteuning waar dit nodig is aan de andere kant, opbouw en afbouw).
- De deelnemer heeft een kader dat voor de deelnemer zelf richting en houvast biedt voor het realiseren van verandering en verbetering.
- De deelnemer heeft handvatten om de taken van onderwijs en jeugdpartners meer in samenhang te brengen in belang van doorlopende ontwikkellijnen voor leerlingen.
- De deelnemer heeft inzicht in de manier waarom zij houvast en ruimte kunnen bieden aan professionals om te zorgen voor goede, doelmatige planvorming voor leerlingen
