
DOEN-DAG spreker
Leony Coppens
Leony Coppens is orthopedagoog en klinisch psycholoog en heeft meer dan 30 jaar ervaring in de hulpverlening aan kinderen en gezinnen. Al vroeg in haar loopbaan realiseerde ze zich dat veel van de problemen waar ouders en kinderen hulp voor zoeken, samenhangen met opgedane traumatische ervaringen. Om die reden heeft zij zich verder ontwikkeld op het gebied van traumabehandeling. Ze was ruim 9 jaar hoofd behandeling van een Top Referent Traumacentrum en werkt inmiddels al weer geruime tijd als zelfstandig gevestigde expert op het gebied van (chronisch) trauma bij kinderen en jongeren.
Leony is ervan overtuigd dat veel herstel van trauma plaats vindt buiten de therapieruimte, in de dagelijkse leefwereld van kinderen. Ze is zich gaan toeleggen op het delen van kennis over trauma en vaardigheden op het gebied van traumasensitief onderwijs, opvoeden en begeleiden.
Ze is auteur van meerdere boeken, artikelen en trainingen waaronder ‘Lesgeven aan getraumatiseerde kinderen. Een handboek voor het basisonderwijs.’, ‘Traumasensitief onderwijs’ (training), ‘Traumasensitief opvoeden en begeleiden’ (training) en haar laatste boek heet: ‘Iedereen kan het verschil maken. Trauma en veerkracht bij kinderen.’
Traumasensitief onderwijs: waarom, wat en hoe?
Scholen zijn zich er steeds meer van bewust dat veel leerlingen opgroeien met chronische stress en ingrijpende gebeurtenissen. Onderzoek laat zien dat 3 op de 10 kinderen in het regulier basisonderwijs 3 of meer verschillende soorten negatieve jeugdervaringen hebben opgedaan. In het speciaal basisonderwijs hebben ruim 7 op de 10 kinderen, 4 of meer verschillende soorten ingrijpende jeugdervaringen opgedaan. Getraumatiseerde kinderen hebben vaak moeite met leren, met het reguleren van hun emoties en hun gedrag, en met vertrouwen in zichzelf en anderen. Doordat ze dagelijks te maken hebben (gehad) met onveilige of zeer stressvolle omstandigheden, zijn hun hersenen gericht op overleven in een bedreigende omgeving. Het gedrag van deze kinderen is voor leerkrachten vaak moeilijk te begrijpen, wat kan leiden tot gevoelens van machteloosheid en frustratie.
Traumasensitief onderwijs biedt leerlingen met trauma een veilige basis om te leren en zich te ontwikkelen en leidt tegelijkertijd tot grotere tevredenheid en minder stress bij leraren.
Na deze sessie
- heeft de deelnemer meer kennis over trauma en de effecten ervan op de ontwikkeling en het gedrag van kinderen en jongeren;
- begrijpt de deelnemer het gedrag van getraumatiseerde kinderen en jongeren beter;
- heeft de deelnemer kennisgemaakt met een aantal belangrijke concepten van TSO;
- heeft de deelnemer kennisgemaakt met enkele vaardigheden op het gebied van TSO die de leraar helpen adequater om te gaan met het gedrag van getraumatiseerde leerlingen;