
DOEN-DAG spreker
Sara Kaptein
Sara Kaptein is een kinderrevalidatiearts en revalidatiearts bij Revalidatie Friesland. Ze werkt op locaties in Beetsterzwaag en Groningen (UMCG) en heeft als aandachtsgebied kinderrevalidatie.
Het gaat echt niet …
Langdurig schoolverzuim bij kinderen en jongeren is zelden eenzijdig medisch of puur psychologisch – het vraagt om een gezamenlijke aanpak waarin kind, gezin en context centraal staan. In deze interactieve workshop onderzoeken we hoe we als professionals écht biopsychosociaal-systemisch kunnen werken, zonder dat dit slechts een term op papier blijft. Vanuit het perspectief van een kinderarts en een revalidatiearts verkennen we hoe zorgverleners, onderwijs en andere betrokkenen hun krachten kunnen bundelen om schoolgang en functioneren te herstellen. We staan stil bij het belang van zorgvuldig taalgebruik: hoe kunnen we duidelijk zijn zonder elkaar – of het kind – klem te zetten? Ook bespreken we hoe we omgaan met situaties waarin signalen niet goed te duiden zijn, of waarin mogelijk sprake is van inconsistente klachten of zelfs symptoomfalsificatie, zonder in stigmatisering te vervallen. Daarnaast besteden we aandacht aan het betrekken van het gezinssysteem en het belang van het voorkomen van “over de schutting gooien” . Met andere woorden: samenwerken in plaats van afschuiven.Na deze workshop:
- Begrijp je hoe verschillende biopsychosociale factoren bijdragen aan langdurig schoolverzuim, en hoe je deze in samenhang kunt benaderen.
- Ben je je bewust van je eigen rol en die van andere professionals in het netwerk, en weet je hoe je deze op elkaar af kunt stemmen.
- Ben je je nog meer bewust van het belang van zorgvuldig taalgebruik, zodat samenwerking versterkt wordt in plaats van belemmerd.
- Weet je hoe je het gezin actief kunt betrekken in het herstelproces van schoolgang en participatie.

Afke Hooghiemstra-Rodenhuis
Regionale leerplichtcoördinator & beleidsmedewerker startWijzer, daarnaast trainer Schoolaanwezigheid