
DOEN-DAG spreker
Wouter Staal
Mijn medische specialisatie ligt op het gebied van de kinder- en jeugdpsychiatrie. Als clinicus en opleider werk ik bij Karakter, expertisecentrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie, en bij de afdeling Psychiatrie van het Radboudumc in Nijmegen. Mijn functie omvat een hoogleraarschap aan de Radboud Universiteit én een hoogleraarschap aan de Universiteit Leiden (Faculteit der Sociale Wetenschappen).
Mijn onderzoeksactiviteiten zijn ingebed in het Donders Centre for Neuroscience. Ik ben betrokken bij verschillende extern gefinancierde onderzoeksprojecten (meer dan 7 miljoen euro). De focus van mijn onderzoek ligt op ontwikkelingsstoornissen, in het bijzonder autismespectrumstoornissen (ASS). Mijn onderzoek omvat genetica, neuroimaging, cognitieve studies en interventieonderzoek.
De kracht van meervoudige perspectiefname!
De afgelopen decennia is veel kennis opgedaan over individueel bepaalde biologische en psychologische factoren die het welzijn van kinderen beïnvloeden, maar er groeit steeds meer besef van het belang van
sociaal-ecologische aspecten. Neurobiologisch onderzoek ondersteunt dit met een transdiagnostisch perspectief en benadrukt het bio-psycho-sociale model waarin sociaal-emotionele en cognitieve
processen samenkomen. Hierdoor ontstaat een holistische kijk op de gezondheid van kinderen en jongeren. Deze visie vraagt om meervoudige perspectief name t.a.v. onze kinderen en jongeren.
De leerdoelen:
- De deelnemer kan uitleggen hoe sociaal-ecologische factoren, naast biologische en psychologische aspecten, bijdragen aan het welzijn en de ontwikkeling van kinderen en jongeren, en dit plaatsen binnen het bio-psycho-sociale model.
- De deelnemer kan vanuit een holistisch perspectief analyseren welke rol sociaal-emotionele, cognitieve en omgevingsfactoren spelen bij het begrijpen en ondersteunen van kinderen en jongeren in diverse situaties.
